contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Zinc

Zincul este necesar pentru functionarea sanatoasa a tuturor celulelor organismului uman.

In organismul uman zincul este concentrat in testicule, anexele testiculelor si in prostata. Cea mai mare cantitate de zinc se afla in sperma. Acest fapt lamureste dezvoltarea sterilitatii, incetinirea proceselor de maturare sexuala si scaderea capacitatii sexuale aparute din cauza deficitului de zinc. De asemenea, o cantitate mare de zinc se gaseste in tesuturile ochilor, mai ales in retina, in piele, par, schelet, unghii, ficat, rinichi, pancreas, muschi si in alte organe interne.

Roluri zinc:

  • imbunatateste functia sexuala, fiind bun in cazurile de infertilitate masculina si feminina; de nivelul acestuia depinde calitatea spermei;
  • participa la sinteza si metabolismul a peste 200 de enzime, contribuind la cresterea vitalitatii;
  • stimuleaza regenerarea tesuturilor ajutand la proliferarea celulara, prin activarea si divizarea, mai ales a tesuturilor deteriorate, a tesuturilor conjunctive ale ochilor, nasului si cavitatatii bucale;
  • impiedica atrofierea timusului, glanda care este considerata un organ imunitar;
  • mentine imunitatea la un nivel inalt (ridicand activitatea generala a organismului si prelucrarea limfocitelor), in special la oamenii inaintati in varsta;
  • in stadii incipiente, intrerupe definitiv dezvoltarea infectiei virale;
  • stimuleaza digestia, asimilarea si are un rol important in metabolismul intestinelor si colonului;
  • mentine si imbunatateste vederea si creste capacitatea intelectuala;
  • impreuna cu calciul participa la dezvoltarea normala a parului, unghiilor si pielii;
  • ia parte la sinteza acizilor nucleici (ADN si ARN), a proteinelor si la diviziunea celulara;
  • intervine in formarea si functionarea normala a scheletului.

Afectiuni datorate carentei de zinc:

  • epilepsie, schizofrenie si alte dereglari psihice, traume ale creierului si al sistemului nervos;
  • diabet, digestie greoaie, ulcer, alergie alimentara, pierderea poftei de mancare, dereglarea alimentarii si simptomele de dezechilibru al zaharului in sange, dereglarea functiilor sistemului imunitar, acumularea metalelor toxice;
  • adenom de prostata, cataracta, boli ale inimii, inceata (slaba) vindecare a ranilor, osteoporoza, boli cutanate, oboseala cronica, dereglarea auzului.

Surse de zinc:

  • stridiile – 1.000 mg/kg, crevetii, pestele;
  • ficatul, carnea;
  • semintele de bostan si de floarea soarelui, cerealele (acidul hexafosforic (acid fitic) care se afla in cereale si soia se fixeaza aglutinant de zinc si alte metale si le transforma intr-un derivat neasimilabil);
  • ciupercile.

Inamici zinc:

  • alimentatie exclusiv bazata pe cereale bogate in fitati si fosfati care inhiba absorbtia de zinc;
  • tratamentele medicale;
  • alcoolismul, stresul.

Necesar zilnic de zinc:

adolescenti adulti femei adulti barbati femei gravide/ lactatie
15 mg 10-20 mg 10-20 mg 30 mg

Asimilarea de zinc este favorizata de vitamina A, vitamina B6, vitamina C, cupru, calciu, fosfor si crom.

Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare zinc:

  • -