contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Vitamina E

Vitamina E este foarte cunoscuta pentru rolul sau antioxidant. Exista, de fapt, opt compusi numiti tocoferoli – alfa, beta, gamma, delta, epsilon, zeta, eta si theta – dintre care cel mai eficace este alfa-tocoferolul.

Tip vitamina: liposolubila

Alte denumiri vitamina E: tocoferol, vitamina fertilitatii

Roluri vitamina E:

  • previne sterilitatea si mareste fertilitatea participand alaturi de vitamina A la functionarea normala a organelor genitale;
  • are actiune antioxidanta (protejeaza hematiile impotriva agresiunii factorilor oxidanti, prevenind astfel aparitia anemiei, a degradarii premature a hormonilor hipofizari si suprarenalieni);
  • dilata si fortifica vasele sangvine;
  • permite tesuturilor sa functioneze o perioada de timp in conditiile unui consum de oxigen mai redus;
  • protejeaza, impreuna cu vitamina A, plamanii de actiunea aerului poluat;
  • creste rezistenta antiinfectioasa a organismului;
  • scade gradul de coagulabilitate sangvina;
  • micsoreaza concentratia grasimilor sangvine aflate in exces;
  • faciliteaza cresterea plasmatica a factorilor de protectie impotriva depunerilor de colesterol (creste HDL-ul);
  • atenueaza starea de oboseala;
  • impiedica formarea cicatricilor adanci (uz extern);
  • accelereaza vindecarea arsurilor;
  • are efect diuretic si hipotensiv;
  • ajuta la preintampinarea avorturilor;
  • micsoreaza incidenta crampelor musculare si a carceilor;
  • confera un plus de vitalitate celor in varsta.

Afectiuni datorate carentei de vitamina E:

  • scaderea numarului de globule rosii;
  • degenerescenta musculara;
  • anemie;
  • tulburari de reproducere.

Surse de vitamina E:

  • uleiul de germeni de porumb - 250ui/100g, uleiul de floarea soarelui - 49ui/100g, uleiul de alune - 30-36 ui/100g, uleiul de peste - 20 ui, ulei de soia - 30-120ui;
  • germenii de grau - 14,5-27 ui, seminte de floarea soarelui - 44ui;
  • cerealele integrale, soia;
  • nucile;
  • varza de Bruxelles, spanacul;
  • ouale.

Inamici vitamina E:

  • caldura, temperatura scazuta;
  • oxigenul;
  • procesul de prelucrare al hranei;
  • fierul, clorul;
  • uleiurile minerale.

Necesar zilnic de vitamina E:

Organismul uman nu absoarbe, in medie, decat 20 pana la 40% din vitamina E consumata. De asemenea, spre deosebire de celelalte vitamine liposolubile, vitamina E ramane in organism o perioada scurta de timp asemanator vitaminelor B si C.

adolescenti adulti femei adulti barbati femei gravide/ lactatie
7-12 ui 12 ui* 15 ui* 15 ui

Pentru a conferi un plus de vitalitate celor in varsta se admite ca un adaos de cel putin 200 mg de vitamina E pe zi ar fi suficient.

* In ultimul timp, unii nutritionisti considera ca necesarul real de vitamina E al organismului omului modern, supus din ce in ce mai mult factorilor stresanti si toxici ai mediului ambiant, ar fi cu mult mai mare, si anume in jur de 100 ui/zi pentru adulti.

Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare vitamina E:

Dozele mari de vitamina E (400 – 800 ui) administrate timp indelungat, pot provoca:

  • tulburari gastrointestinale (dureri abdominale, greata, diaree);
  • cefalee, tulburari de vedere, ameteli, hipertensiune arteriala;
  • stare de oboseala si slabiciune musculara.

Tratamentul prelungit cu doze mari de vitamina E (>800 ui/zi) conduce la:

  • hemoragii;
  • tulburari ale metabolismului hormonilor tiroidieni;
  • cresterea concentratiei plasmatice a creatin kinazei, colesterolului, trigliceridelor, estrogenilor si androgenilor;
  • tulburari de dinamica sexuala si ale functiei de reproducere (la barbati-azoospermie sau oligospermie; la femei involutia ovarelor, perturbari ale ciclului menstrual);
  • cresterea riscului tromboflebitelor sau trombembolismului la categoriile de pacienti cu risc.