contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Vitamina C

Vitamina C este o vitamina hidrosolubila, foarte raspandita in natura. Desi este foarte raspandita, vitamina C este cea mai instabila vitamina, fiind foarte sensibila la oxidare. Legumele incep sa piarda vitamina C de indata ce sunt taiate iar sucul de portocale conservat, odata desfacut, pierde, in medie, cate 2% din continutul de vitamina C pentru fiecare zi. Sucul gata de baut are mai putina vitamina C decat sucul facut din concentrat, al carui continut scade pana aproape de zero la o saptamana dupa deschidere. Deoarece vitamina C este sensibila la caldura si se pierde cand se folosesc cantitati mari de apa la gatit, legumele ar trebui mancate crude sau fierte usor in abur ori gatite in cantitati mici de apa.

Tip vitamina: hidrosolubila

Alte denumiri vitamina C: acid ascorbic, acid cevitaminic

Roluri vitamina C:

  • are rol antioxidant impiedicand formarea substantelor cancerigene (nitrozaminelor) - un consum insuficient de vitamina C dubleaza riscul de cancer;
  • reduce efectele unui numar mare de alergeni;
  • are rol antistres, intervenind in sinteza hormonilor suprarenali implicati in stres;
  • stimuleaza sistemul imunitar, crescand rezistenta organismului fata de o serie intreaga de boli, inclusiv infectiile si cancerul (un gram de vitamina C reduce durata unei gripe cu 30%);
  • combate in mod eficient efectele toxice ale metalelor grele (plumb, mercur, arsenic, aluminiu) precum si toxinele bacteriene animale, pesticidele (DDT, lindan, etc);
  • participa la refacerea tesuturilor lezate;
  • diminueaza concentratia lipidelor sangvine in cazul cresterii lor exagerate;
  • favorizeaza absorbtia intestinala a fierului si utilizarea lui in hemoglobina globulelor rosii; permite activarea acidului folic (in asociere cu vitamina B12) care este de asemenea implicat in producerea globulelor rosii;
  • favorizeaza formarea stocurilor de glicogen hepatic;
  • mentine integritatea peretilor vasculari;
  • stimuleaza formarea fibrelor de colagen (proteina de sustinere ce intra in structura pielii, tendoanelor, oaselor, ligamentelor si a altor tesuturi, mentinandu-le forma si integritatea in fata agresiunilor fizice);
  • consolideaza rezistenta oaselor si a dentitiei;
  • scade gravitatea manifestarilor astmului bronsic prin reducerea intensitatii constrictiei bronsice;
  • mareste eficienta medicamentelor folosite in tratamentul infectiilor urinare;
  • creste mobilitatea articulara prin marirea fluiditatii lichidului intraarticular;
  • are rol laxativ;
  • asigura coeziunea celulelor de proteina;
  • previne imbolnavirea de scorbut.

Afectiuni datorate carentei de vitamina C:

  • oboseala sporita, sensibilitate la stres, mai multe cazuri de infectii si o scadere a tolerantei la glucoza;
  • scorbut .

Surse de vitamina C:

  • fructele (macese – 1.100 ui/100g, capsuni – 170 ui/100g, coacaze negre – 160 ui/100g, fragi, zmeura, lamai – 50 mg/100g, portocale – 50 mg/100g, grapefruit – 50 mg/100g, mandarine – 30 mg/100g, afine, mure, papaya);
  • legumele (broccoli, varza de Bruxelles - 94 ui/100g, varza verde creata, rosii – 210 ui/100g, hrean – 200 ui/100g, ardei gras verde - 162 ui/100g, frunze de gulie, patrunjel – 150 ui/100g, urzici - 123 ui/100g, sfecla rosie - 80 ui/100g varza, conopida, arpagic, gulia, mustar verde, sfecla alba, spanac, creson, conopida, ardei iuti, cartofi);
  • lapte (cele mai mari cantitati din cadrul produselor de origine animala).

Inamici vitamina C:

  • apa, caldura, oxigen, lumina;
  • prelucrarea termica si fizica a alimentelor;
  • fumatul.

Necesar zilnic de vitamina C:

adolescenti adulti femei adulti barbati femei gravide/ lactatie
75-80 mg 75-80 mg

Necesarul de vitamina C variaza in raport cu greutatea, varsta, activitatea fizica, ritmul metabolic, starea fiziologica (sarcina, alaptare) si boli (infectii microbiene, viroze, raniri). Perioadele de stres, indiferent de originea lor (stari conflictuale, interventii chirurgicale, anxietate), determina cresterea necesarului de vitamina C.

Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare vitamina C:

  • formarea calculilor (administrarea de magneziu, vitamina B6 si apa pot indeparta acest risc);
  • diaree, gaze intestinale, urinare excesiva;
  • eruptii cutanate.