contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Vitamina B9

Vitamina B9, mai cunoscuta sub denumirea de acid folic, este o alta vitamina B cu roluri importante in organismul uman.

Tip vitamina: hidrosolubila

Alte denumiri vitamina B9: acid folic, folacin, folate, Bc, vitamina M

Roluri vitamina B9 (acid folic):

  • este un factor important in formarea globulelor rosii;
  • ajuta la metabolizarea proteinelor;
  • are rol important in sinteza ADN-ului si ARN-ului;
  • intervine in procesul de diviziune celulara;
  • are rol in procesul de utilizare al zaharurilor si aminoacizilor;
  • amelioreaza tonusul general;
  • imbunatateste functiile hepatice;
  • reinnoieste structura tisulara;
  • pastreaza tonusul musculaturii scheletice si de la nivelul tubului digestiv;
  • previne si scade riscul bolilor cardiovasculare si al accidentului vascular cerebral prin reducerea nivelului de homocisteina, un aminoacid din sange care, in cantitati mari, afecteaza inima;
  • regleaza nivelul tensiunii arteriale;
  • imbunatateste memoria;
  • are efect analgezic;
  • mentine activitatea diverselor organe ca ochii, pielea (ii confera un aspect sanatos) etc.;
  • impreuna cu acidul pantotenic si cu acidul para-aminobenzoic poate intarzia incaruntirea parului;
  • intervine in formarea sucului gastric si in stimularea apetitului;
  • actioneaza preventiv impotriva anemiei;
  • reduce riscul de anomalii congenitale si previne nasterea prematura - femeile care iau un supliment de 0,4 mg/zi cu cel putin un an inainte de a ramane insarcinate au un risc cu 70% mai mic de a naste prematur;
  • impiedica aparitia cancerului de col – administrarea zilnica previne si impiedica dezvoltarea displaziei cervicale (aparitia de celule anormale la nivelul colului, una dintre cauze fiind infectia cu virusul papiloma uman), o faza premergatoare cancerului de col uterin; sunt predispuse femeile care folosesc pilule contraceptive si cele care fumeaza;
  • mareste lactatia.

Afectiuni datorate carentei de vitamina B9 (acid folic):

  • anemie macrocitara;
  • scaderi in greutate;
  • diaree.

Surse de vitamina B9 (acid folic):

  • legumele cu frunze de culoare verde inchis (broccoli, spanac, salata verde), morcovii, dovleacul, fasolea verde;
  • fructele;
  • carnea, ficatul;
  • drojdia de bere;
  • galbenusul de ou;
  • pepenele galben, caisele, avocado;
  • cerealele integrale.

Inamici vitamina B9 (acid folic):

  • apa, lumina soarelui, caldura;
  • sulfamidele, estrogenii;
  • procesul de prelucrare al alimentelor (se poate pierde pana la 95% acid folic).

Necesar zilnic de vitamina B9 (acid folic):

adolescenti adulti femei adulti barbati femei gravide/ lactatie
400 µg 290 µg 300 µg 800/ 500 µg

Necesitati crescute de acid folic se intalnesc la alcoolici si la persoanele care utilizeaza anticonceptionale. O parte din nevoile fiziologice de acid folic ale organismului sunt asigurate din sinteza de acid folic care are loc la nivelul florei microbiene.

Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare vitamina B9 (acid folic):

  • reactii alergice ale pielii.