contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Alimente contra imbatranirii

alimente-contra-imbatranirii-antioxidanti

Fumatul, consumul de bauturi alcoolice in exces si lipsa practicarii de exercitii fizice isi pun amprenta asupra corpului nostru pe masura ce anii trec. Acelasi efect negativ il poate avea si o dieta de calitate slaba. Adoptarea unei diete sanatoase este importanta deoarece va imbunatati starea de sanatate, reducand riscul de aparitie de boli.

O dieta sanatoasa nu va putea opri procesul de imbatranire dar ii va ameliora evolutia. In cadrul dietei, un rol foarte important in lupta impotriva imbatranirii il au antioxidantii. Antioxidantii previn distrugerile celulare, distrugeri care contribuie nu numai la imbatranire dar si la aparitia diferitelor tipuri de cancer.

Antioxidantii reprezinta sistemul de aparare al organismului impotriva radicalilor liberi. Antioxidantii interactioneaza cu radicalii liberi, prevenind orice distrugere pe care acesti atomi ar putea sa o cauzeze componentelor celulare ale corpului. Studiile au demonstrat ca cei care au o dieta bogata in fructe si legume (alimente cu un continut ridicat de antioxidanti) au o probabilitate de aparitie a cancerului mai mica decat cei care au o alimentatie deficitara in aceste alimente. De asemenea s-a concluzionat ca antioxidantii ajuta la incetinirea procesului de imbatranire si previn aparitia bolilor de inima si a atacurilor cardiovasculare.

Cele mai bune alimente in lupta impotriva imbatranirii sunt cerealele integrale, fructele si legumele; de asemenea pentru a reduce efectul imbatranirii trebuie redus consumul de grasimi saturate, sare, zahar si alimente procesate. Urmatoarele alimente au un continut ridicat de antioxidanti si ar trebui sa li se acorde o importanta sporita in cadrul alimentatiei:

  • cerealele integrale – cerealele integrale, precum ovazul si orezul brun, sunt mult mai sanatoase decat cerealele rafinate deoarece sunt bogate in fibre insolubile cu efect antioxidant si antiinflamator. Cerealele integrale sunt o sursa bogata de vitamina B si antioxidanti, de magneziu, fier si fibre. Cerealele integrale ajuta in procesul de slabire, reduc riscul de aparitie al diabetului si imbunatatesc sanatatea inimii;
  • uleiul de masline – studiile au demonstrat ca cei care urmeaza dieta mediteraneana prezinta o incidenta a bolilor de inima mai scazuta decat a celorlalti oameni. Un ingredient de baza al dietei mediteraneene il reprezinta uleiul de masline care este in mod natural bogat in antioxidanti, vitamine si polifenoli;
  • rosiile – rosiile sunt unele dintre cele mai bogate surse de lycopen, un antioxidant puternic care se gaseste de asemenea si in morcovi, pepene verde si alte legume si fructe de culoare rosie. Studiile au demonstrat ca lycopenul poate preveni unele tipuri de cancer precum cancerul de san, cancerul de colon si cancerul de plaman. De asemenea, lycopenul creste capacitatea pielii de a se apara impotriva razelor ultraviolete, reducand efectul de imbatranire al acestora asupra pielii;
  • legumele crucifere – bogate in antioxidanti si sulf, legumele precum broccoli, conopida si varza de Bruxelles au efecte antiimbatranire. Aceste legume sunt, de asemenea, bogate in vitamina C, ajutand la formarea de elastina si colagen care confera tesuturilor fermitate si rezistenta. Pe masura ce inaintam in varsta productia de elastina si colagen se micsoreaza – din acest motiv o dieta bogata in legume crucifere este recomandata;
  • fructe nucifere (nucile, alunele, fisticul, arahidele) – desi bogate in grasimi, fructele nucifere contin grasimi sanatoase polinesaturate si mononesaturate care le promoveaza ca o alegere sanatoasa. Studiile au demonstrat ca persoanele care includ fructe nucifere in dieta lor prezinta un nivel redus de colesterol "rau" (LDL) in sange cu influenta directa in prevenirea bolilor de inima;
  • afinele negre, zmeura, merisorul si murele sunt bogate in antocianina, un antioxidant care incetinineste rata de crestere a anumituri tipuri de cancer, imbunatateste functiile creierului si tonusul muscular si ajuta la micsorarea greutatii;
  • ceaiul verde –catechinele care se gasesc in mod natural in ceaiul verde au numeroase efecte antiimbatranire printre care si cel de reducere a riscului de aparitie a bolii Alzheimer. Antioxidantii care se gasesc in ceaiul verde, denumiti si polifenoli, sunt similari cu lycopenul si ajuta la combaterea deteriorarilor pielii produse de catre razele ultraviolete. Un efect asemanator il are si ceaiul alb. De asemenea, ceaiul alb impiedica activitatea enzimelor care descompun elastina si colagenul, provocand ridarea pielii. Aceleasi enzime, alaturi de oxidanti, joaca un rol in aparitia de boli inflamatorii, precum artrita reumatoida;
  • pestele – pestele gras precum macroul, sardinele si somonul contin acizi grasi omega 3 care contribuie la reducerea inflamatiilor. De asemenea ajuta la reducerea riscului de dezvoltare a cancerului. Beneficiile antiimbatranire ale consumului de carne de peste gras includ si un sistem imunitar si o stare mintala mai bune, precum si un risc scazut de aparitie a osteoporozei.

Regulile de alimentatie sanatoase se schimba foarte putin odata cu inaintarea in varsta. Cu cat vei consuma alimente bogate in nutrienti si vitamine cu atat va fi mai bine pentru sanatatea ta pe termen lung.