contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Sodiu

Sodiul este unul dintre cele mai importante elemente minerale din corpul omenesc. Cantitatea totala de sodiu la o persoana adulta este de aproximativ 90 g din care cea mai mare parte se gaseste in mediul extracelular.

Roluri sodiu:

  • intervine in reglarea distributiei apei in diferite parti ale organismului;
  • ajuta la prevenirea insolatiilor;
  • contribuie la buna functionare a sistemelor nervos si muscular;
  • contribuie la solubilizarea calciului si a celorlalte minerale in sange;
  • mareste rezistenta la efortul fizic sau nervos.

Afectiuni datorate carentei de sodiu:

  • deshidratare manifestata prin sete, tahicardie, hipotensiune, constipatie, oboseala, crampe;
  • dificultati de digerare a carbohidratilor, posibile nevralgii.

Surse de sodiu:

  • sarea (rafinata sau continuta in produsele alimentare);
  • molustele;
  • morcovii, sfecla, anghinarele;
  • carnea de vita, creierul, rinichii, sunca.

Inamici sodiu:

  • -

Necesar zilnic de sodiu:

adolescenti adulti femei adulti barbati femei gravide/ lactatie
500 mg 500 mg

O alimentatie echilibrata, fara adaos de sare, asigura un aport de 3-4 g sare pe zi. La noi in tara, media cantitatii de sare folosita zilnic de un adult este de 8-10 g, ceea ce reprezinta cu mult peste necesitatile fiziologice.

In functie de cantitatea de sodiu existenta in alimente, acestea se impart in:

  • alimente sarace in sodiu (0 - 10 mg/100g - fructele, legumele);
  • alimente cu continut mediu de sodiu (10 - 100mg/100g – laptele, carnea, pestele);
  • alimente bogate in sodiu (100 - 1.000 mg/100g - mezelurile, conservele de carne sarata etc).

1 g de sare contine 0,4g sodiu sau 1 g de sodiu corespunde la 2,5 g de sare.

Dietele recomandate in afectiunile care contraindica consumul suplimentar de sare (boala hipertensiva, insuficienta cardiaca congestiva, ciroza hepatica, insuficientii renala etc.) si care contin mai putin de 1 g de sodiu devin deficitare si in alte substante nutritive (o dieta cu 200-230 mg sodiu este atat de lipsita de proteine animale incat, daca ar fi prelungita mai mult timp, ar duce la aparitia denutritiei).

Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare sodiu:

Cantitati de peste 8 g clorura de sodiu ingerate zilnic pot determina:

  • hipertensiune arteriala, edeme;
  • scaderea nivelului de potasiu din organism.