contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Obiceiuri

Stil de viata - obiceiuri de a manca sanatos

  • Nu sari peste micul dejun - este masa cea mai importanta deoarece dimineata corpul are nevoie de cat mai multa energie pentru sustinerea activitatilor.
  • Nu sari peste mese - daca sari peste o masa, vei manca mai mult si poate mai nesanatos la urmatoarea.
  • Mananca mai des portii mai mici - orice proces fiziologic din organism se produce cu consum energetic, iar procesarea si absorbtia alimentelor nu fac exceptie. Pentru metabolizare, proteinele necesita un consum caloric echivalent cu 30% din valoarea lor calorica, carbohidratii complecsi ajung la 20% iar grasimile si carbohidratii simpli la 3%. Avand cate o masa la 3 ore, vei beneficia de efectul termogenic al alimentelor si iti vei mari rata metabolismului bazal. De asemenea, mesele frecvente asigura corpului un nivel permanent de energie si permit controlul satietatii, prevenind accesele de foame urmate de o alimentatie necontrolata;
  • Nu manca tot ce ai in farfurie – incearca sa lasi intotdeauna 10-15% din mancare din farfurie.
  • Micul dejun sa-l mananci singur, pranzul cu prietenii si cina sa o dai dusmanilor – spune o vorba. Pentru ca urmeaza o perioada de somn, spre seara metabolismul favorizeaza depunerea de grasimi. De aceea mancatul seara, dupa ora 18, ingrasa mai mult;
  • Mananca incet - mareste durata de timp alocata mancatului, mestecand cat mai mult si savurand fiecare inghititura. Daca mananci prea repede vei fi satul cu mult inainte ca mesajul de satietate sa ajunga la creier;
  • Nu manca in timp ce te uiti la televizor - poti sa fii captivat de emisiunea favorita si sa nu mai realizezi ce si cat mananci;
  • Intotdeauna citeste informatiile de pe etichete – verifica caloriile si cantitatile de grasimi, zahar si sare;
  • Masoara o data portiile pentru a-ti face o idée de cat de mari ar trebui sa fie. Astfel vei putea sa le cantaresti “din ochi”. Apoi micsoreaza dimensiunea lor. Traim intr-o lume “maxi” – nu trebuie sa procedezi la fel. Poti sa faci asta folosind – de exemplu – pentru intreaga masa o farfurie pentru salate in loc de o farfurie intinsa sau impartindu-le cu un prieten (unde mai pui ca daca esti la un restaurant vei reduce nu numai numarul de calorii si cantitatea de grasimi, ci si valoarea notei de plata);
  • Incearca sa-ti faci cumparaturile o data pe saptamana numai pe baza de lista; daca te duci de mai multe ori creste riscul de a cumpara ceea ce nu trebuie. Magazinele stiu sa-si prezinte marfa foarte bine si iti va fi greu sa rezisti;
  • Cumpara calitate, nu cantitate;
  • Nu gusta din mancare in timp ce gatesti - nici nu stii cum ajungi sa mananci o portie intreaga fara sa te fi asezat la masa;
  • Evita alimentele care te pot tenta - in magazin indreapta-te direct spre raionul de fructe si legume si umple-ti cosul. Sau – si mai bine – cumpara-le direct de la piata – sunt mai proaspete, mai sanatoase si mai gustoase;
  • Tine un jurnal a ceea ce mananci. Astfel vei constientiza mai bine ce mananci. Este primul pas catre un stil de viata mai sanatoasa;
  • Daca masa se serveste in stil bufet suedez, serveste-te o singura data si alege o masa cat mai departe de bufet. In acest fel vei micsora tentatia de a te duce foarte des pentru a mai lua cate ceva;
  • Practica sport - antreneaza-te cu o combinatie de efort aerob si anaerob;
  • Nu pleca la cumparaturi cu stomacul gol.