contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Fructele

fructe

In medie fructele contin:

  • proteine in cantitati reduse;
  • carbohidrati (glucide) sub forma zaharurilor simple (glucoza, fructoza sau zaharoza) in cantitati variabile - de la 5% in afine, coacaze, agrise, la 20% in banane sau chiar 60-70% in unele fructe uscate - stafide, curmale, smochine, prune. Fructele cu seminte contin mai multa fructoza iar cele cu samburi tari au mai putina fructoza si mai multa zaharoza. Zaharoza lipseste complet din struguri si coacaze si se gaseste in cantitati redusa in capsuni, zmeura, visine si afine. Fructele bogate in fructoza sunt cel mai bine tolerate. In unele fructe tropicale (banane) alaturi de zaharurile simple se gaseste si mult amidon. Alte polizaharide care intra in constitutia multor fructe sunt celuloza cu actiune laxativa si pectina folosita la prepararea jeleurilor;
  • grasimi in cantitati reduse cu exceptia fructelor oleaginoase care contin 40-60% substante grase;
  • 75-90% apa;
  • vitamine: vitamina A si caroten in caise, lamai, portocale, ananas, mandarine, curmale, grapefruituri, mere, pere, migdale si nuci; vitamina B1 in banane, struguri, portocale, mandarine, grapefruituri, mere, pere, migdale si nuci, vitamina E in migdale, nuci si masline, vitamina C in lamai, portocale, banane, afine, nuci si pere;
  • minerale: calciu si fosfor in cantitati mici dar in raport optim pentru asimilare, fier sub forma de compusi organici, usor asimilabili, potasiu.

Fructele sunt de asemenea relativ bogate in acizi organici (malic, citric, tartric) care scad cantitativ cu cat fructele devin mai coapte (exceptie face lamaia). Sarurile acestor acizi au un rol alcalinizant.

Fructele se clasifica in:

  • fructe cu seminte sau bace false - sunt fructe carnoase cu semintele grupate in centru, in mici lacasuri cu pereti pergamentosi; din aceasta categorie fac parte urmatoarele fructe:
  • merele - sunt bogate in carbohidrati, vitamine (A, B1, B2 si C), minerale (potasiu 120 mg/100g si cantitati mici de sodiu - 3%, calciu, magneziu, fier, fosfor si clor), substante pectice, diversi acizi organici (indeosebi acid malic) si unele substante tanante cu efect astringent;
  • perele - sunt bogate in carbohidrati, vitamine (A, B1, B2 si C) si substante pectice;
  • gutuile – contin multi carbohidrati si substante tanante care le confera gustul astringent; de asemenea, contin cantitati apreciabile de celuloza si substante pectice;
  • citricele (lamaile, portocalele, mandarinele, grepfruiturile) - contin cantitati apreciabile de vitamine (A, B1, B2, C), glucide si acizi organici (acid citric);
  • fructe samburoase (prunele, caisele, corcodusele, piersicile, ciresele, visinele si coarnele) - au in partea centrala samanta cuprinsa intr-un sambure tare. Sunt bogate in carbohidrati. Visinele contin in plus acizi organici (efect alcalinizant) si substante tanante care le confera gustul astringent;
  • fructe bace adevarate (capsunile, fragii, zmeura, coacazele, agrisele, afinele, smochinele si strugurii) - au seminte mici si raspandite in pulpa si sunt foarte suculente. Sunt fructe bogate in vitamine, carbohidrati, substante aromate si substante pectice. Agrisele si coacazele, pe langa un continut bogat in vitamina C, cuprind si alti acizi organici, precum si substante tanante cu efect astringent;
  • fructe nucifere sau oleaginoase (nucile, alunele, fisticul, arahidele) - au o coaja tare in jurul semintei, plasata in centrul fructului. Aceasta categorie de fructe se caracterizeaza printr-un continut ridicat de grasimi (15-60%) sub forma de uleiuri, proteine intr-o proportie ridicata, putina apa si cantitati reduse de carbohidrati. Ca vitamine predomina cele liposolubile (A si E), gasindu-se insa si cantitati importante de vitamine B1 si B2.