contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Calciu

Elementul chimic calciu este cel mai abundent element mineral din organism. La un adult de 70 kg se gaseste 1,1-1,5 kg calciu, aproape 99% fiind fixat in oase iar restul in tesuturi si in lichidele biologice. Astfel, raportat la 100 g de tesut, in muschi se gasesc 70 mg calciu, in nervi 15 mg, in lichidul cefalorahidian 4,5 mg iar in plasma intre 9 si 10 mg calciu.
Din cantitatea totala de calciu osos, doar 4 g participa la schimbarile cu celelalte sectoare, asigurand in permanenta o concentratie fiziologica de calciu in sange.

Roluri calciu:

  • impreuna cu fosforul si vitaminele A, C si D, calciul consolideaza si mentine in stare de buna functionare scheletul si dintii, acest fapt realizandu-se in conditii optime cand raportul dintre cantitatea de calciu si cea de fosfor este de 2,5 la 1;
  • intervine in procesul de coagulare al sangelui, scaderea concentratiei sale determinand prelungirea sangerarilor;
  • asigura bataile regulate ale inimii;
  • ajuta la tratamentul insomniilor;
  • prin acumularea in regiunea de contact intercelulara a capilarelor, impiedica trecerea rapida a lichidului plasmatic in spatiul extracelular, reducand astfel, in procesele inflamatorii, intensitatea fenomenelor exsudative;
  • prin stabilizarea membranelor celulare, micsoreaza amploarea proceselor alergice;
  • faciliteaza transmiterea influxului nervos intre fibrele nervoase sau intre acestea si organe; favorizeaza mentinerea integritatii sistemului nervos central;
  • intervine in imbunatatirea capacitatii de distrugere a microbilor de catre leucocite;
  • influenteaza un numar important de procese metabolice (prin stimularea echipamentului enzimatic);
  • intervine in energogeneza, in refacerea tisulara, in desfasurarea contractiei musculare, in stimularea secretiei gastrice (mentine apetitul), in modificarea ritmului cardiac;
  • intervine in utilizarea fierului provenit din alimentatie si absorbtia vitaminei D12.

Afectiuni datorate carentei de calciu:

  • palpitatii, insomnie, crampe, nervozitate, lipsa de aer, tremuraturi, ingreunarea bratelor si a picioarelor;
  • rahitism, osteomalacie, osteoporoza.

Surse de calciu:

  • galbenusul de ou;
  • carnea;
  • legumele (fasolea (verde si boabe), mazarea (boabe), morcovii, telina, castravetii, varza, conopida, broccoli);
  • fructele (indeosebi merele).
  • laptele si derivatele de lapte;
  • soia;
  • sardinele, somonul;
  • alunele, nucile, floarea soarelui;
  • cerealele si produsele de panificatie au un continut ridicat de calciu dar un grad foarte scazut de asimilare; asocierea acestora cu laptele creste considerabil absorbtia digestiva.

Inamici calciu:

  • lipsa exercitiului fizic, stresul;
  • grasimile;
  • acidul oxalic (din ciocolata, spanac, patrunjel, sfecla), acidul fitic (din cereale).

Necesar zilnic de calciu:

adolescenti adulti femei adulti barbati femei gravide/ lactatie
1,3-1,4 g 0,8 g 0,8 g 1,2/ 3 g

Asimilarea si utilizarea de calciu sunt favorizate de catre vitaminele A, C, D si F, precum si de fier, magneziu, fosfor in cantitate mica - excesul fiind daunator.

Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare calciu:

Dozele peste 2000 mg de calciu pot conduce la:

  • constipatii;
  • riscuri crescute de infectii urinare.