contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Bauturile

In functie de continutul de alcool exista doua categorii de bauturi:

  • bauturi alcoolice - alcoolul etilic continut are o valoare energetica apreciabila de 7 Kcal/g - calorii goale, fara nici o valoare nutritiva; este metabolizat in clasificare-bauturi-bauturi-alcoolice-bauturi-nealcoolice-alcool-apa-ceai-sucuri-de-fructe-siropuri-cafea-cacaoficat, creste colesterolul si trigliceridele din sange, produce deshidratare si poate conduce la aparitia de boli hepatice sau afectiuni cardio-vasculare; aceste bauturi se impart in:
  • bauturi tari (mai mult de 30% alcool): whisky, gin, lichior, vodka, etc.
  • bauturi slabe (sub 10% alcool): vin, bere, sampanie, etc.
  • bauturi nealcoolice - se impart in:
  • apa potabila;
  • apa minerala - poate fi folosita ca apa de masa sau ca apa terapeutica (este preferabil sa fie consumata direct de la izvor deoarece imbutelierea ii diminueaza proprietatile);
  • sifon;
  • ceaiuri medicinale – valoarea lor nutritiva este conferita doar de substantele adaugate pentru gust (zahar, miere, lamaie), exceptie facand ceaiurile obtinute din macese (bogate in vitamina C si caroten) si din coacaze negre (bogate in vitamine C si P si in potasiu); in functie de partea din planta folosita ele se prepara in diverse moduri:
  • decoctul se obtine prin fierberea radacinilor, a scoartei, fructelor sau semintelor;
  • infuzia se prepara prin oparirea frunzelor sau a florilor cu apa clocotita si lasarea lor in repaus;
  • maceratul se obtine prin punerea plantelor in apa fiarta si racita la temperatura camerei;
  • sucuri de fructe - sunt bogate in carbohidrati usor asimilabili, vitamine (C, P, B1, B2, PP), saruri minerale (potasiu, calciu, magneziu, fier, sodiu), acizi organici si arome;
  • nectar de fructe;
  • siropuri de fructe - se prepara prin adaos de zahar la sucurile de fructe, produsul ajungand sa aiba o concentratie mai mare de 60% zahar;
  • sucuri de legume;
  • bauturi cu efecte stimulant:
  • ceaiul - ca valoare nutritiva, ceaiurile nu o au decat pe cea conferita de substantele adaugate pentru gust (zahar, miere, lamaie); contine substante tanante cu efect astringent, cofeina (1,5-3,5%) si substante minerale (in special fluor); contine antioxidanti cu rol protector impotriva bolilor cardiovasculare, scade nivelul de LDL-colesterol, scade riscurile de accident cerebral si de tromboza. Flavonoidele antioxidante continute inhiba formarea si cresterea celulelor canceroase (mai ales in cancerul de stomac) iar taninul din ceaiul verde creste diureza, protejand in acelasi timp celulele rinichiului;
  • cafeaua - boabele de cafea prajite contin, in medie, 1,2% apa, 14% substante azotate, 1,2% cofeina, 14,5% materii grase; 0,7% zahar; 45,1% acid cofetanic; 16,9% celuloza si 4,7% substante minerale. Cofeina este un principiu activ important pe care prajitul nu-l modifica aproape deloc, efectul sau stimulator fiind mai accentuat la tineri decat la varstnici. Ea creste viteza de transmitere a informatiilor catre creier, creste concentrarea, atentia si eficacitatea, scade moleseala dupa mese, amelioreaza timpul de reactie si creste forta. Creaza dependenta dar trecatoare (dupa circa o saptamana). Daca este bauta moderat inainte de depunerea de efort fizic creste mobilizarea lipidelor din depozit. In cantitati mici cafeaua cu lapte este hranitoare, gustoasa si face ca laptele sa fie mai usor tolerat si digerat. La randul sau, laptele reduce actiunea excitanta a cafelei, facand-o suportabila chiar si celor carora li s-ar interzice consumarea ei simpla;
  • cacaua - pulberea de cacao contine circa 18% grasime.