contcos
telefon
banner mic

Cosul meu

 x 
Cos gol

NEWSLETTER

Apa

Dupa aer, apa este cel de-al doilea element ca importanta biologica pentru om - daca fara hrana omul poate trai 40 – 60 zile, fara apa el nu poate supravietui decat cateva zile.Apa

La adult apa reprezinta 40-60% din greutatea corporala (unele organe – rinichii, ochii - contin chiar mai mult; sangele contine 90% apa; chiar si osul contine 13% apa). Intre cantitatea de tesut gras si gradul de hidratare exista o relatie invers proportional; din acest motiv la femei, deoarece gradul de adipozitate este mai mare, procentul de apa este mai mic - 50% fata de 55% la barbat. De asemenea, proportia apei din organism este mai mare la persoanele tinere (nou nascutii contin 75-80% apa iar copiii de 1 an circa 65% apa; pe masura inaintarii in varsta gradul de hidratare al corpului uman se reduce).

Apa din organism este repartizata:

  • intracelular (65% din apa din corp) si
  • extracelular (35% din apa din corp) - apa extracelularaeste formata din:
  • sectorul intravascular (5% din greutatea corpului) si
  • sectorul interstitial (15% din greutatea corporala) - cuprinde apa din tesutul conjunctiv si apa continuta in lichidul salivar, pancreatic, intestinal, cefalorahidian, umoarea apoasa etc).

Intre apa intra- si cea extracelulara exista un schimb permanent, ceea ce permite transferul de substante.

Apa se elimina din organism:

  • renal - se elimina 1-1,5 l apa/zi; minimul necesar pentru eliminarea toxinelor in 24 de ore este de 600 ml apa;
  • cutanat:
  • prin transpiratie - 200-300 ml/zi in caz de efort fizic moderat la 20°C; 12-14 l/zi in caz de efort fizic intens la temperatura ridicata;
  • prin perspiratio insensibile (evaporarea apei la suprafata pielii) - 300-600 ml/zi in conditii normale; in stari febrile se elimina cu 300 ml/zi mai multa apa pentru fiecare grad Celsius peste temperatura normala de 37°;
  • pulmonar - se pierd 200-400 ml/zi printr-un proces de perspiratio insensibile, similar cu cel cutanat; in caz de hiperventilatie intensa, pierderea de apa creste cu 150 ml/ora;
  • digestiv – se elimina in medie de 200 ml/zi, fiind mai scazuta la persoanele constipate si mai pronuntata in caz de diaree (1-2 litri/zi).

Apa trebuie sa fie incolora, limpede, total salubra, cu gust placut, sa aiba o temperatura cuprinsa intre 6 si 15°C iar reactia ei chimica sa fie usor alcalina (ph 6-7 – in acest fel se asigura schimburile optime dintre celule, ph-ul usor acid impiedicand procesele de oxidare si imbatranire celulara).

 Roluri apa:

  • este solvent pentru produsii de digestie, fiind esentiala pentru eliminarea rezidurilor si a toxinelor din corp;
  • intra in compozitia proteinelor, a grasimilor si a carbohidratilor (rol structural);
  • are rol de regulator termic (evaporarea unui gram de apa la suprafata pielii conduce la pierderea a 560 milicalorii);
  • are rol in morfogeneza celulelor;
  • are rol de mediu biologic in care se desfasoara reactiile chimice vitale;
  • participa la numeroase reactii biochimice (hidratari, oxidari etc.);
  • ajuta la succesul regimurilor de slabire prin scaderea apetitului;
  • contribuie la prevenirea constipatiei;
  • hidrateaza celulele;
  • mentine toate functiile organice;
  • contribuie la eliminarea litiazei renale in cazul unui aport crescut si antreneaza o mare parte din microbii din caile urinare in caz de infectii urinare;
  • in bronsita cronica fluidifica secretiile bronsice, usurandu-le eliminarea prin tuse;
  • in constipatie cronica simpla mareste volumul bolului fecal, stimuland astfel peristaltismul etc.

 Afectiuni datorate carentei de apa:

  • depunere de grasimi, scaderea randamentului digestiei, constipatie, greturi;
  • slabirea tonusului muscular;
  • scaderea randamentului functionarii organelor;
  • probleme articulare;
  • probleme menstruale, hipercolesterolemie, astm, alergii, sindroame dispeptice, etc.

 Surse de apa:

  • lichide;
  • apa existenta in alimentele solide (0,8-1 l);
  • apa metabolica rezultata din catabolismul proteinelor (0,41 ml/g), al carbohidratilor (0,55 ml/g) si al grasimilor (1,07 ml/g);
  • apa din alimente - exceptand zaharul si grasimile pure, apa se gaseste in alimente intr-o proportie importanta: lapte (87%), ou (75%), legume si fructe proaspete (70-90%), cereale fierte (80-85%), carne (50-75%), paine (35%), branzeturi (30-33%).

 

Inamici apa:

  • -

 Necesarul zilnic de apa:

  • pentru un adult necesarul zilnic de apa este estimat la 2 - 2,5 l (1ml/ calorie consumata). Acesta trebuie baut cu inghitituri mici de-a lungul zilei, evitand perioadele din timpul meselor (si cel putin o jumatate de ora inainte si dupa masa). Fiecare inghititura de apa trebuie amestecata bine cu saliva, aceasta metoda contribuind la scaderea tensiunii superficiale necesara unei hidratari eficiente.

 Toxicitate si/ sau efecte adverse supradozare apa:

  • nu se cunosc